Będzie zielono i bezpieczniej
W ciągu ul. Konstytucji 3 Maja i Kościuszki trwają modernizacje kolejnych odcinków toruńskich torowisk. Po zakończeniu prac jakość podróżowania tramwajem wzrośnie – będzie bezpieczniej i bardziej zielono.
Na ul. Kościuszki modernizowany jest odcinek torowiska i sieci trakcyjnej od wysokości wejścia na posesję Kościuszki 28-30 do ul. Olbrachta, czyli ok. 1,2 tys. metrów toru pojedynczego. Większość torowiska wybudowana zostanie w technologii zielonej. Ponadto wymienione zostaną wiaty przystankowe i powstaną zielone przystanki.
Prace realizowane są etapami, obecnie na torze w kierunku ul. Grudziądzkiej, by możliwy był wahadłowy ruch tramwajów.
Stare tory i sieć trakcyjna zostały zdemontowane, koryto torowiska pogłębione, a teraz powstają fundamenty pod słupy trakcyjne i kanalizacja pod kable elektryczne i teletechniczne. Usuwane są także kolizje z istniejącą infrastrukturą podziemną. Prace planuje się zakończyć w sierpniu 2026 r.
Torowisko w ciągu ul. Kościuszki jest modernizowane w ramach projektu „Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu”, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Modernizacja torowiska w ciągu ul. Konstytucji 3 Maja obejmuje odcinek od ul. Ślaskiego do pętli Olimpijska. W efekcie powstanie ok. 4,6 tys. metrów toru pojedynczego torowiska, w większości zielonego, i sieci trakcyjnej. Prace obejmują także pętlę Olimpijska i łuk na skrzyżowaniu Szosy Lubickiej ze Ślaskiego. Powstanie także podstacja trakcyjna do zasilania infrastruktury tramwajowej oraz instalacja do napełniania piasecznic w tramwajach.
Zadanie jest realizowane w ramach projektu „Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą od ul. Ślaskiego do pętli Olimpijska wraz z zakupem pojazdów technicznych” dofinansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021
Tu także prace realizowane są etapami, obecnie na torze północnym, a ruch tramwajów odbywa się wahadłowo po torze południowym. Obecnie usuwane są kolizje z podziemną siecią ciepłowniczą i gazową i układane są kable zasilające oświetlenie oraz sieć teletechniczną. Całość prac powinna zakończyć się w styczniu 2027 r.
Fot. Krzysztof Kujawski
